lördag 4 maj 2013

Borta bra men hemma bäst!

Vad skönt att resa, men vad extra skönt att komma hem.
Vi har haft en underbar resa med gott sällskap av Elliots famo och fafa och fasse.
Solen dök även upp efter två dagar av lite mulet väder, så sol har man fått och mycket fult brände jag mig på ryggen.Autch!

Att resa med ett litet barn går även fint, bara man har rätt inställning. Men max tiden för mitt ork är nog 4 timmar i flyg.
Men under resan märkte jag nog att folk inte har rutiner som vi när man såg barn som ännu var ute på stan med föräldrarna sent på kvällen. Funderade i många repriser hur det lönar sig att gå till väga gällande läggdags och matrutiner. Att taima maten går ju fint, inget problem. Men man måste ju få barnet och sova i god tid på kvällen så att barnet får sova så sin sömn. Vår son vaknar nog nämligen vanliga tiden även om man lägger honom senare. När vi var en kväll på tumis med mannen på stan såg vi massor barn i vagnar och till och med en som sov på pappans axel(flickan var kankse kring en fyra). Klockan var kring en åtta på kvällen, vilket jag anser som läggdags för små barn. Är jag bara en rutinnazi eller hur gör/har ni gjort?

Hade mycket tänkt ut vad som skall packas med och upplever nog inte att vi hade något extra, allt användes.
Hade matburkar med hemifrån (fanns inte riktigt barnmenyer som passade) och upplevde att Elliots mat var nog lättare att ge som burk, mellanmålen är ju lätta att ge frukt eller dylikt. Det fanns att köpa burkmat även i de bättre matbutikerna så några blev vi till köpa för så många hade jag inte med. Hade även Elliots mjölk med och hade räknar ut super bra mängden som behövdes även om han skulle säkert ha druckit mera, men han fick vatten istället.

Egen säng hade vi med åt honom, den var super. Rekommenderar varmt Brions light resesäng.
Vagnen hade vi ju köpt med tanke på resan och är nog super nöjd. Elliot diggar den också. Eftersom det var så varmt de sista dagarna var det nästan så att han alltid var genom svettig även om han hade tunt på sig när tyget är ganska svettigt, det hjälpte att ha ett tunt bomullstyg mellan honom och vagnen så fungerade det bättre.Så ett minus har jag hittat med vagnen, men så var det ju nog med Britaxen också.

Nice som ställe är nog alldeles härligt, fick nog en ny favorit stad. En blandning av gammalt och nytt och strand och city. En bra kombo.
Efter att man nu en vecka promenerat närmare 50 km så kan jag nog lugnt säga att man börja känna staden. Gamla stan var så idyllisk med sina härliga fisk restauranger och ljuvliga små butiker. Vi har ätit så god mat och jag som älskar skaldjur fick äta så mycket gott.

Vill ni resa till franska rivieran kan jag varmt rekommendera Nice. Berättar gärna mera om ni vill veta något speciellt, om stället eller om hur det gick att resa med Elliot eller något helt annat?

1. Kiva reseinlägg! Alltid lika inspirerande att se hur man kan njuta av att resa med en liten också :)

1. Tack, jåå det var nog härligt. Bäst nog när det fanns andra vuxna med så fick man själv lite njuta:)

2. Roligt att ni trivdes på er resa! Att ni såg många barn ute sent på kvällen kan säkert bero på att det kanske inte var så sent enligt fransmännen och deras kultur är ju lite annorlunda, barnen är med på middagar till vänner etc. (åtminstone bland de jag känner i Frankrike).
    Vi har inte rest med barn, så kan inte säga hur vi hållit läggdagstider o.d., men på rådgivningen var det tal om "när dagen inte är som en vanlig vardag", exempelvis om man är bjuden på fest som varar till kvällen, är ute på resa ... Enligt hälsovårdaren är det bra för barnet (i vårt fall 1-åring) att ibland få uppleva annat än en väldigt strikt vardagsrutin och barnet märker nog att avvikandet från rutinen hängde ihop med det annorlunda programmet. Det lär vara bra för barnet att få vara med på fester även om läggdagstiden blir lite senare och semester ska vara semester även för barnet. Givetvis påpekade hälsovårdaren att man alltid ska gå efter vad barnet orkar, men det är en själklarhet för föräldrar hoppas jag.

1. Jåå, tänkte på samma sätt att man måste tänka att barnet är även på resa. Tyckte han förstod avvikelsen nog efter ett par dar att dagarna är lite annorlunda än hemma, roligt att se att det fungerar lika bra även så. :) och jätte viktigt just att hå enligt barnets villkor gällande orket:)

3. Härliga bilder! Ni verkar ha haft en skön resa :) Vi brukar nog ha lite andra rutiner på resor än hemma. De större pojkarna sover längre på morgonen om de har vakat längre. Då vi va på teneriffa på hösten hade William just fyllt 1år. Vi var ofta ute och äta lite senare på kvällen och lät William somna i vagnen. Då hade han ätit gröt och borstat tänderna färdigt. När vi kom till hotellet flyttade jag honom sovande till sängen och han sov resten av natten gott.

1. På resa får det vara lite annorlunda nog:) och bra att barn vänjer sig även med att rutiner ibland lite rubbas:) på båten då när vi var så gick det just lätt att lägga honom i vagnen, det skulle det säkert nu också, men vårt ställe var ganska långt från centrum och tänkte nog en kväll att det skulle ha varit bra när han åt gröten vid restaurangen att han skulle ha somna, men vi hade inte tänkt att det skulle ha tagit så länge med maten:)

4. Fina bilder! Älskar Nice, så min favoritstad! Var också där en vecka förra sommaren, och det var härligt att lära känna staden så väl. Många åker ju dit bara över en weekend. Min föräldrar är också där nu, de har haft sol hela veckoslutet och stekt vid någon takpool. Fräckt!