fredag 22 mars 2013

Mycket bra!

Som fysioterapeut vet jag hur viktigt det är med att träna de djupa mag-och ryggmusklerna. A och O för att kunna ha en bra hålling och för att kunna "jobba" med det vardagliga här hemma och i arvbetslivet.

Började inse att min hålling var åt skogen när jag praktiserade på OMT-keskus i Itis under studietiden. Fick mycket info om hur det egentligen skall vara och nu när jag tänker tillbaka så himlar jag med ögonen för jag var i rätt så dåligt skick gällande just den muskulaturen.

Fick goda råd och började träna Pilates, vilket var min räddning. Har haft svåra ryggproblem för just 5 år sedan och magnetröntgen visade att jag har två disk bråck. Inget roligt så jag gjorde ett beslut och Pilates blev en del av min vardag.

Efter det har min rygg varit bra, men graviditeten gjorde sitt och jag märkte hur min kropp belastades på ett sätt som den inte klarade av så en intensiv träning av mina övningar påbörjades direkt efter Elliot föddes.

Har även dragit Pilates i grupp och det är en motionsform jag kan rekommendera åt alla.

För att komma till min point så borde nog varje nybliven mamma få den information Olga Rönnberg skriver i sin bok. Boken är mycket välskriven och som fysio tycker jag att de borde berättas åt nyblivna mammor mycket mer än vad man får för info på rådgivningen och i denna bok kommer allt det fram.

Även om jag redan har ett år sedan Elliot föddes så har jag nytta av boken. Rörelserna är mycket enkla men mycket krävande och jag märkte att några är ännu alldeles för svåra, vilket betyder mera gympass åt mig. Heh.

Har gått på gym nu i två månader och ser bra resultat redan nu. Är jätte motiverad och denna bok ger bra tips på hur jag kan gå vidare med min träning. Den ger även info om kost, att man tex. inte skall sluta äta kolhydrater vilket många dieter följer.

Hoppas många mammor där ute inser hur viktigt det är att komma i form efter graviditeten och som Olga skriver i boken är det endast man själv som kan göra något åt saken.




7 kommentarer:

  1. Jag lånar gärna boken när du är klar med den :) Sen när jag får börja träna igen vill säga...

    SvaraRadera
  2. Vad roligt att höra att boken även är bra enligt dig som kollega! Har själv velat fram och tillbaka gällande att köpa den eller inte men nu är det ett lätt beslut- ska klicka hem den genast! :)

    SvaraRadera
  3. Mycket "gammal" info såklart:) men en bra bok nog tycker jag:)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte läst olgas bok, men tycker också att de borde ges mycket bättre information på rådgivningen. I Esbo har ingen på rådgivningen ens nämnt något om bäckenbotten träning. Jag tycker också att det skulle vara viktigt att berätta för gravida mammor hur viktigt det skulle vara att träna under graviditeten djup bålmuskulatur för att förebygga besvär.

    Jag har under alla mina graviditeter försökt fråga, och ta reda på träning under graviditet. Det verkar vara ett svårt ämne. Ingen kan berätta men hurdan insentitet man kan träna tryggt, utan nämner en pulsgräns 150. Jag har nångång frågat vad gränsen grundar sig på men ingen har kunnat svara. Kan int förstå vad det skulle vara för magisk gräns för alla har ju så individuella pulsgräns, och den anaeroba tröskeln kan variera massor.

    Men har själv börjat aktivera bäckenbottnet redan i förlossningssalen, och haft som vana att göra det alltid då jag ammat. Tack vare detta har jag kunnat springa redan två veckor efter förlossningen.

    Det jag alltså försöker säga är att det finns jätte lite infå att få, och i det här samanhanget fungerar rådgivningen dåligt. Ändå tycker jag inte om allmänna råd som pulsgränser på 150 eller 6 veckor vila efter förlossing :)

    SvaraRadera
  5. Efter första förlossningen klarade jag mig ganska bra på egen hand men nu efter andra förlossningen (snart 1,5 år :O) var det nog svårare, och har varit det ännu också. Tror jag borde då ha varit mer aktiv själv med att söka hjälp, men ingen har nog kommenterat något annat än att det tar tid till mina besvär. Jag lånar den här boken också gärna :D

    SvaraRadera
  6. Åh, har också övervägt om jag skulle köpa hennes bok eller inte. Jag känner att min kropp nog behöver en grundlig upprustning nu efter den här graviditeten och jag skulle säkert ha nytta av boken. Fullärd blir man aldrig. Tycker jag återhämtat mej någorlunda efter de tidigare graviditeterna men den återuppbyggande träningen har ju varit rätt kort då graviditeterna varit så täta. Tack för tipset där, måste nog köpa boken!

    SvaraRadera