onsdag 23 maj 2012

Dagens program


Idag har vi igen tagit en promenad. Det är ju så skönt att bara gå och Elliot njuter så av att vara ute. Sover så gott i vagnen. Han vaknade annars första gången halv fem på morgonen, så det blev 7 h sömn i ett sträck.

Men före promenade bakade jag små laxpiroger med creme-bonjour och broccoli och chokladtigrar som Anni hade lagat. Blev super gott båda två.

Laxpiroger:
150 gram smör
ca 2-3 dl mjöl
1-1/2tsk bakpulver
170 gram kvarg

100 gram rökt lax
halvt paket creme bonjour (matlagnings) ört-vitlöks blandning
dill
saft av citron
några små bitar broccoli
lite grädde

riven ost


Blanda ihop till en smet och pensla muffinsplåten djup med lite olja och tryck in degen i de små djupen-
blanda ihop laxen, creme bonjouren, dill, citron saften till en smet samt lite grädde så blir smeten lite mer rinnande. Laga små bitar broccoli in i varje muffinsdjup och sedan lite lax-röra- och lite broccoli på samt riven ost.

Ugnen på 200 grader och 15 min. Dessa små piroger skall bli gyllen bruna.

Till chokladtigrarna lagade jag även choklad bitar i den mörka smeten och spristade på en choklad glasyr. Blev mumsigt goda.
Glasyren innehöll: ca 100 gram choklad- smält- 0,75 dl grädde upphettat- häll grädde lite i taget på den smultna chokon( blir degig i början) sedan blir den smidigare. För att kunna spitsa den lagade jag florsocker till- har inte exakt mått eftersom jag gjorde den lite mutu tuntumalla.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar