tisdag 1 maj 2012

Vappen i korthet


Vi började fira vappen hos våra vänner i Kottby- vi har som tur jätte kort väg- så det var skönt. Vi hade lagat ribs som skulle grillas, potatissallad med nypotis,bacon och vårlök med gräddfilssås. Sedan hade vi med oss pavlova med färska jordgubbar och hemlagade munkkar. Alla hade med sig något- så det var super med knytkalas.

Idag var vi i Kaisaniemi- det som är roligt att se att alla var med sina små barn där. Att föra traditionen vidare är jätte roligt tycker jag. Vi har inte firat vår 1:a maj i Kaisaniemi som små, utan vanligtvis var vi den 30.4 på salutorget och sedan den 1:a på Borgbacken. Hurudana vappen tradioner har ni haft som små?
Jag hoppas själv att ens egna barn sedan som äldre tycker det är roligt att kunna reflektera tilbaka till sin barndom och de traditioner som de fått/haft. Själv kommer jag ihåg att 1:a maj i bussen på väg in till stan med min mamma och mommo alltid önskade att få ha en så fin vit mössa på mig. Nu tycker jag nog den såklart hör till- men håller den hellre fast hängandes nära nånstans än på huvudet.

På kvällen åkte vi till Chicos och åt lite mat. Nu chillande hemma med en gosig liten, som bara jollrar och jollrar.



( Köpte vappen byxor åt mig- har aldrig haft röda byxor förr :P - sedan var manducan i användning en stund den också- Lilla "Nuutti" firade vappen med oss. I bilden nedanför busa Markku me lilla "stinky" )


4 kommentarer:

  1. Fina bilder och den där tårtan ser helt übersmaskens ut!!:)

    SvaraRadera
  2. Ihanat byysat, sopii sulle!! Kävin tänään Zarassa ja ai että siellä oli värejä. Mä vaan pelkään, että värilliset pöksyt ei imartele mun body typeä :D

    Mä aloin miettiä meidän vappuperinteitä. Meillä ei Orkkulassa kyllä olla vappua puistoissa juhlittu. Yleensä mökillä, tai sitten ollaan hilluttu kavereiden kanssa kaupungilla. Lahdessa. Ei Orkkulassa. :D Olis kyllä ihan hauska aloittaa oikeasti joku tommonen perinne. :) En tiedä kehtaanko myöntää, mutta en ikinä oo edes Helsingissä asuessani ollut vappupiknikillä.

    /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. hei, jos värilliset sopii mulle niin kyllä myös sulle :D
      Ens vuonna sitten tuut mukaan meidän kanssa vappu-picnicille, on kyllä tosi hauskaa.

      Radera