lördag 25 augusti 2012

Födiskalas

Idag har vi firat min gu'dotter, som fyllde 6 år. Hjälp så tiden går fort, just föddes hon ju.
Det blev super goda grejs och ostkakan jag lagade lyckades fint.

Min syrra hade laga Cake pops med fyllning av mint dominokex. Vanligtvis är dominokex inte min favorit, men dessa var super goda.

Recept på ostkakan:

Botten:
Bastogne kex ca 13 st- beroende på diametern av kakan
50 g smält smör.

6 st gelatinblad
4 äggvitor
400g färskost naturell
4 dl vispgrädde
1 dl socker
Skal av en appelsin
Saft av appelsin ca 1,5 dl

Garnering
2- 2 1/2 dl appelsinsaft
1msk socker
3 gelatinblad


1. Krossa kexen fint. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut smulorna i bottnet på en rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diametern. Ställ i kylen.

2. Lägg gelatinbladen i kallt vatten ca 5 min. Dela äggen. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Vispa grädden.  Blanda färskosten, sockret, grädden och appelsinskalet till en smet. 



3. Värm 0,5dl appelsinsaft i en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladen smälta i appelsinsaften. Låt svalna något  och tillsätt 1 dl till och häll ner i en tunn stråle i ostsmeten under omrörning. Vänd äggvitorna ner i smeten. Häll blandningen i formen och släta till ytan. Ställ i kylen minst i 3 h. .
4. Lägg gelatinbladet till garneringen i kallt vatten ca 5 min. Koka upp socker och 0,5 dl appelsinsaften en kastrull. Ta upp och låt gelatinbladet smälta i kastrullen. Tillsätt resten av saften och låt svalna. Häll gelén över tårtan. Ställ i kylen tills gelén stelnat, minst 1 timme. 
5. Lossa kakan från formen och servera som dessert


Födiskakan
Födisbarnet
Min 94-åriga farmor och Elliot
Ostkakan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar