lördag 25 augusti 2012

Svårigheter

Elliot har som bäst super svårt att somna inför natten. Flere kvällar har han varit otålig och många gånger somnar han, men vaknar om en halv timme med gråt. Som om han skulle ha sett en mardröm.
Med att lämna honom för att somna in själv går inte, han håller på som en tetting i sin säng och vips e han på mage och svänger sig inte tillbaka utan hjälp.

Vill inte vagga honom i famnen till sömns, även om jag vet att han skulle somna direkt så.
Nu har vi honom på sida i sängen med handen på och lugnar ner honom på det sättet.
En bekant berättade nämligen om en baby som i tio månader blivit vaggad i famnen, nu var di på sömnskola på Ekenäs sjukhus, för att slippa bort från den vanan. Eller ovana kan man väll kalla det.

Jag vet att tänderna är en orsak och hans aktiva period med att krypa/åla sig fram påverkar, men ni med bättre kunskap och vetande- hur har ni gjort?

Vi är lite bortskämda, jag vet. Vana med att han alltid somnat när han ätit och sovit lugnt på natten.

2 kommentarer:

  1. Vårt andra barn har från första stund fått somna själv. Första barnet satt vi med. Jag tvekar inte om vilken metod som varit bäst. Men barnen är olika. Å som förälder är man olika. Men rekommenderar verkligen att inte sitta med barnet. Fast dom ger på i början. Jag tror inte dom skadar sig.

    SvaraRadera
  2. Vi har nu börjat stegvis med att natta Elliot så att han får " somna själv" . Som det nu verkar är han inte riktigt redo, men det blir lättare varje kväll, som tur.

    SvaraRadera