lördag 24 november 2012

Kakan

Fick äran att göra en kaka till min kompis bebis namngivningsfest. Till mitt fjärde gubarn- eller de kallar sina gudföräldrar till haltijakummin på finska eftersom de inte tillhör kyrkan.

Kakan hade limemousse och hallonmousse och bottnet var choklad. Chokladbotten tycker jag själv mycket om, den jag lagade tidigare blev mycket saftigare än denna, men god var fyllningarna enligt mig. Men massan ovanpå är nog så söt, så söt.
Är nöjd med resultatet även om det var lite svårt med kanterna på denna kaka. Är van med runda kakor så att få denna utan veck var lite svårt, men lyckades någolunda.

Snart har jag nästa projekt igen. Så roligt.

Lagade även cakepops med mint domino kex. Skulle ha kunnat äta upp alla.

För cake poppsen behöver du
-ett paket mint domino
-ett paket vaniljfärskost
- blockchoklad

Mosa kexen till riktigt små smulor- använde en matberedare så fick riktigt fina smulor.

Blanda med färskosten till en jämn smet och rulla bollar av dem.
Lägg i kylen för en stund och smält chokladen under tiden.

Dippa bollarna i chokladen och låt "rinna av" på tallrik och och när det torkat så satt jag dem i små tryffelformer. Egentligen skall de ju vara på stickor, men hade ganska många.
Så gott. Till julen tänkte jag göra med pepparkakor. Mums!

Bild på kakan, tyvärr hade jag ingen bild på popsen.

2 kommentarer: