måndag 23 september 2013

Med potatis

Lovade skriva åt er vad vi gör för vardagsmat. 
Ett mycket enkelt recept som jag nu som då varierar med olika innehåll är lådor som innehåller potisstrimlor och något i köttform. 
Har köpt färdigt 1 kg potatispåsar i frysen så kan man ta den mängd man behöver. 

Brukar laga med hönsmaletkött, maletkött, fisk (lax och röding) eller vatajas knackisar om jag vill slippa riktigt lätt undan. 

Maletköttet steker jag före med lök,vitlök och kryddor. Brukar blanda i riven morot eller majs eller zuccini. Beroende på vad vi har i skåpet. Sedan blandar jag allt i en stor ugnsform och häller på en 3,3dl grädde och sedan i ugnen för ca.40 min. Ibland strör jag lite mozzarella på eller någon annan god ost. 

Fisken skär jag i bitar. Blandar med potisstrimlorna häller på en grädde. Och har även användt lite av creme bonjours nya dill och citron smak. Eller så sätter man dill och citronsaft om man inte råkar ha en bonjour i kylskåpet. Även i ugnen ca.40 min. 

Med knackisarna som vi använder,  Vatajas utan nitrit, så brukar jag skära dem i små bitar och blanda med potisarna och grädde och ost på och sedan in i ugnen. Denna är liksom super enkel att tillreda om man inte har tid att stå i köket. 

Många middagar fixade med potisstrimlor från frysen. 

1 kommentar:

  1. Jag gör också liknande mat väldigt ofta :) Skink strimlor burkar jag mycket. Smakar åt alla!

    SvaraRadera