torsdag 5 september 2013

Skofunderingar?

Vilket dunder väder. Vi har haft förmiddags playdate idag. Super med sällskap. Nu sover lillbusen och sedan skall vi gå till "centrum" dvs. Söderkulla. Köpte hem från huuto ett par oanvända reimatec lenkkaren åt Elliot. 

Det är helt galet hur snabbt hans fot vuxit. Vi började med 21 i våras och nu är vi på 24/25. Köp nu sen skor som är bra i den prisklass di är. Dessa viking som han har nu köpte jag även som nya på huuto på sommaren. Synd att de är redan små. Använd typ i 1,5 mån. 

Vill satsa på bra skor. Som fysio tycker jag det är super viktigt att köpa rätt sorts skor och att den sitter. 
Men sen igen är det jätte viktigt att barnet springer och leker barfota. Inte såklart numera ute när det är svalt men på sommaren, att musklerna på fötterna aktiveras. 
De gör de tyvärr inte om man konstant har skor på. Som till exempel i många länder har di skor inomhus. Det har ju ingen i Finland, men tossor inomhus är inget ovant. 

Brukar ni köpa begagnade skor eller alltid nya? Vilka skomärken har ni upplevt som bra? 

4 kommentarer:

  1. Ja köper mycket begagnat via Tradera i fb köp-sälj. Viking Gortex via tradera. Toddler-nya i butik, fast hyfsat billigt märke. Nu har hon Puma tarra tossor till dagis, dem har hon fått i present.
    Ingela

    SvaraRadera
  2. jag köper oxo begagnat, just på itsepalvelukirppisar, finns bra skor för en billig peng, har fynda massa Viking goretex skor för under 4e, och då ser dom ut som om dom varit använda vääääldigt lite, lixom bottnena är helt felfria, sulan inne är hel och fin, skon kanske är lite sandig men annors inga hål eller annat, så efter lite puts så är de ju som nya. Då nomssan börja lära sig att gå köpte jag nya skor åt henne, men nu då hon redan har sin stil att gå så har jag inte lust att köpa ett par 80e skor som kanske går några månader då jag får likadanna för 3e...men skulle aldrig köpa skor som man ser att är välanvända...men Viking märket är för tillfället pop...passar alla väder och vind...sedan såklart adidas, nike o sådana klassikers går oxo:) men kvalitets skor då det är begagnat anser jag..inte någo jakimaki från kina:)

    SvaraRadera
  3. Jag brukar köpa sommarskor nya. De håller dessutom bara en sommar, så pojkarna kan inte ens ärva dem. Vinterskor har jag köpt nya åt Rasmus, men de andra får nog ärva dem sen. Gummi-stövlar och festskor brukar jag köpa begagnat, de går så lite med dem att jag har tänkt att det inte har någon betydelse.

    SvaraRadera
  4. Vårt barn har endast gått i Kavat-skor, två par har köpts i skoaffär och ett par sandaler som användts bara ca 5 gånger köptes som begagnade och bl.a. för att de köptes som begagnade har det varit s.k. "finskor" i sommar. Jag betalar hellre 40-70€ per skopar för ett par Kavat-skor än för ett par märkeslenkkare, för jag har förstått att Kavat-skorna är specifikt framtagna för barnfötter. Men vi har inte flera par skor i användning samtidigt, utan det första Kavat-skoparet användes hela sommaren både hemma och på ärenden och nyss köptes det andra paret en storlek större.

    SvaraRadera